Tidtabell DVVJ (helgfria vardagar) 2004-04-25
Stn
Tillfälle
Arvika
P 2
 
  P 1 G 4 G 5 G 7 P 3 P 4
  G 1  
  G 2 G 8  
Beted                    
Btd  
  P 10 P 11 G 11 G 12 P 12 P 13
Skf                    
Beted  
   
   
  P 2 P 1 G 4 G 5 P 4 P 3
Årjäng osv.                    
Tidtabell DVVJ (helgfria lör-söndagar) 2004-04-25
Stn Tillfälle
Arvika
 
  P 6 P 7  
   
   
Beted  
 
               
Btd  
  P 14 P 15  
Skf                    
Beted  
   
   
  P 6 P 7  
Årjäng osv.                    
Tidtabellerna ska läsas på följande sätt:
Tåg i södergående riktning har jämna nummer, norrgående udda. Tåg Arv-Årj har ental, Btd-Skf har tvåtal.
Tidtabellen överst visar vardagar, den nederst helgfri lördag och söndag. Tjockare linjer är persontåg,
tunnare är godståg. Extra vagnuttagningar, bandispositioner etc. är inte utritade.
I vagnlistorna har jag inte använt Arvika utan skrivit N för norr, liksom S för söder istället för Årjäng osv.
Sedan finns tåglistor, där varje tåg beskrivs var för sig mer i detalj. Där har fler stationer skrivits ut, bara
för att jag själv ska förstå principerna. Man kan säga att olika slags listor gör att fler deltagare kan delta i
trafikspelet: vagnlistor för stins, tåglistor för lokförare, osv. medan tidtabellgrafen ger översikten.
På "morgonen" går en rälsbuss Y (P 10) Skf-Btd, en Y6 från Arvika (P 1) samt en Y6 från Årjäng (P 2).
Alla tre möts i Btd; de båda Y6:orna fortsätter medan Y går till Skf som P 11.
Första godståget (G 1) med T21 går från Arvika, möter P 2 i Växvik och anländer sen till Btd. Det går
efter växling till Arvika som G 2. Tågloket växlar, lossning och lastning kan ske under tiden.
Godståget G 4 med T43 kommer från Årjäng, Z i Btd har växlat ihop mot norr avgående vagnar. Tågloket
hämtar upp dessa och fortsätter sen mot Arvika. Ingen tid för lastning. Z växlar ut resp. vagn samt tåget
till Skf och därefter avgår ordinarie godståg (G 11) till Skf, eftersom det då finns gods från såväl norr som
söder som ska dit. Efter växling, avlastning och lastning i Skf går nästa godståg (G 12) med Z tillbaka till Btd.
G 12 växlar i Btd isär vagngrupp från Skf som ska mot N resp. mot S, samt sätter ihop de vagnar som ska
mot S med nästa godståg från Arvika till Årjäng (G 5) med T43. Tågloket ställer av de vagnar som ska
till Btd, hämtar de som ska med söderut och fortsätter. Ingen tid för lossning eller lastning.
Sista godståget för dagen kommer från Arvika (G 7) med T 21. Tågloket växlar i Btd, vagnar lossas och ev.
lastas, och sen går tåget till Arvika som G 8. I Jössefors möter det Y6 från Arvika (P 3), vilken i sin
tur möter Y-bussen från Skf (P 12) samt Y 6 från Årjäng (P 4) i Btd, samma som på morgonen. Sen
fortsätter de båda Y6-orna åt varsitt håll och Y-bussen går till Skf som P 13 – en trafikdag är till ända.
Helgfri lördag och söndag går en rälsbuss Y tidig förmiddag Skf-Btd (P 14), där den möter Y6 från Årjäng
till Arvika (P 6). Därefter stannar Y i Btd. Under sen eftermiddag ankommer Y6 Arv-Årj som P 7. Y går sen
till Skf som P 15. Godståg går endast helgfria vardagar. Man kan säga att helgtrafiken är de dagar jag inte
orkar köra alla tåg utan bara vill surra runt ett par rälsbussar en kort stund en kväll.
Givetvis är övriga tågmöten utanför Btd endast fiktiva, eftersom all övrig bana är den dolda bangården;
de beskrivs här bara som möten eftersom tabellen är ritad så. Och, vem vet, nån gång kanske banan kan
expanderas? Med denna tidtabell är samtliga dragfordon och rälsbussar efter avslutad trafikdag åter på
sina ursprungsplatser. Var godsvagnarna finns ska bero på hur spelet utfallit, något som återstår att lösa.
Troligen ska tärningsslag bestämma antalet vagnar in och ut från resp. lastplats.
Idéerna till trafikupplägget, de olika listorna och så, är hämtade från diverse böcker och tidningar från
Allt om Hobby. I Modelltåg -93 skriver Christer Engström om trafik med vagn- och lastkort - ett system
som i modifierad form kommer att provas på min bana. Bla. är idén med vagnlistor är hämtad därifrån.
I Modelltåg -94 skriver GMJS om samma princip som C Engström, men med fokus på vagn- och fraktkorten.
I Modelltåg -98 skriver SMJ:s trafikchef Björn Söderberg om deras upplägg på trafiken. Därifrån kommer
idén med mer detaljerade listor, t.ex tåglistor, för att öka antalet möjliga deltagare. Eftersom det för min
del handlar om en hemmabana med i princip tre stationer och korta tåg, känns det klart onödigt att
fördjupa det hela ytterligare, men det ger intressanta dimensioner till körningen.